Detoxifierea

Cele 5 căi de detoxifiere ale organismului.

Ficatul, rinichii, intestinul,  plămânii și pielea sunt cele 5 daruri pe care le avem de la natură cu ajutorul cărora putem elimina substanțele toxice din organism. Toate acestea lucrează împreună pentru a ne asigura echilibrul spre care tinde corpul nostru.

1. Ficatul - îndeplinește o multitudine de funcții vitale și este considerat cel mai mare sistem de detoxifiere al organismului. Practic el este organul care face ”munca grea”. Toate substanțele toxice din corp sunt neutralizate aici, urmând să fie eliminate prin celelalte căi de evacuare.

2. Rinichii - au sarcina principală de a purifica sângele de diverși toxici cum sunt medicamentele sau alte substanțe chimice, acționând ca un filtru.

3. Intestinul - după ce ficatul a reușit să transforme substanțele toxice în produși siguri pentru eliminare, ei vor ajunge în intestin prin bilă. Astfel, toxinele vor fi eliminate de către intestin prin scaun.

4. Plămânii - în principiu, modul de detoxifiere este acela de eliminare al dioxidului de carbon. Există totuși cazuri când plâmânii ”sar în ajutor” venind în completarea procesului de detoxifiere și vor acționa ca o ieșire de urgență prin tuse.

5. Pielea - cel mai mare organ de apărare și protecție. Ne confruntăm zilnic cu numeroase categorii de toxine, iar fiecare dintre ele au caracteristici diferite. Momentul eliminării compușilor toxici prin piele poate fi marcat de transpirații excesive sau erupții cutanate.

Care sunt alimentele ce potențează mecanismele de detoxifiere?

În primul rând nu există niciun aliment minune care, odată consumat, va aduce beneficii uluitoare asupra stării noastre de sănătate. Secretul constă într-o alimentație corectă și diversificată, bazată pe legume, fructe, fibre, proteine de calitate, uleiuri sănătoase.

Cu toate acestea, există anumite alimente care, consumate în mod regulat, pot amplifica activitatea de detoxifiere a principalelor organe responsabile de acest lucru. De exemplu, substanțele regăsite în broccoli, acționează la nivelul ficatului ușurând munca de neutralizare a toxinelor; la fel, merișoarele și sucul de merișoare, conțin anumite substanțe care nu permit ”lipirea” bacteriilor de tractul urinar.

Alimente pentru sănătatea ficatului: legumele crucifere, citricele, sfecla, alimente cu frunze verzi, mer, nucile, avocado, uleiul de măsline.

Alimente pentru sănătatea rinichiului: la baza sănătății rinichiului stă consumul ridicat de lichide, apoi urmează merișoarele, afinele, pătrunjelul, alimentele cu conținut mare de apă cum este castravetele, pepenele roșu.

Alimente pentru sănătatea intestinului: alimentele fermentate precum iaurtul, kefirul, murăturile nepasteurizate, miso, cerealele integrale, legumele crucifere, ceapa, usturoiul, bananele, leguminoasele și bineînțeles o diversitate mare de fructe și legume

Alimente pentru sănătatea plămânilor: sfecla, mangoldul, ardeii, citricele, ghimbirul, nucile braziliene, usturoiul, roșiile și preparatele din roșii (suc, pastă, sos), afinele

Alimente pentru sănătatea pielii: morcovul, spanacul, sfecla, castravetele, pătrunjelul, citricele, căpșunile, merele, menta, pepenele roșu, ghimbirul, fructele tropicale (kiwi, ananas, papaya etc.)

Sfat: Alege să incluzi în alimentația ta legumele și fructele cele mai indicate în funcție de organul țintă. De exemplu, la un fel principal alcătuit din carne și orez puteți adaugă o salată de sfeclă roșie și broccoli pentru a susține funcția de detoxifiere hepatică.

 

Nutriționist Sara Oltean